cabaran untuk menjadi keluarga bahagia

KOLEJ
UNIVERSITI ISLAM MELAKA
AKADEMI
PENGAJIAN ISLAM
DIPLOMA
SYARIAH ISLAMIYYAH
SEMESTER
4
FIQH
MUNAKAHAT (SYR_3073)
TAJUK:
CABARAN
UNTUK MENJADI KELUARGA BAHAGIA
DISEDIAKAN OLEH :
MUHAMMAD
AFIF AIMAN BIN AZIZ (D1510779)
PENSYARAH :
USTAZ
SUHAIMI BIN ABU HASAN
Bil
|
KANDUNGAN
|
M/S
|
1.
|
PENGHARGAAN
|
|
2.
|
PENGENALAN
|
|
3.
|
MAKSUD
KELUARGA
|
|
4.
|
KELUARGA
DALAM ISLAM
|
|
5.
|
CABARAN
UNTUK MENJADI KELUARGA BAHAGIA
|
|
6.
|
CARA
MENGATASI CABARAN
|
|
7.
|
KESIMPULAN
|
|
8.
|
RUJUKAN
|
|
PENGHARGAAN
Assalamualaikum w.b.t. Pertama sekali, saya ingin melahirkan
syukur ke hadrat Allah di atas segala petunjuk dan hidayah-Nya.
Alhamdulilah, tugasan ini telah berjaya disiapkan dengan ilham, kurnia dan
petunjuk yang telah dianugerahkan oleh-Nya.
Selawat dan salam
ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w dan kepada ahli keluarganya, seterusnya
kepada para sahabat baginda dan para tabiin, para alim ulama sehinggalah kepada
sekelian hamba-hamba Allah yang mengikuti jejak langkah mereka.
Terima kasih yang
amat terhingga kepada kedua orang tua saya yang telah mendidik dan mengasuh
dari kecil hinggalah ke hari ini dalam ketaatan kepada Allah s.w.t.
Seterusnya saya
juga ingin menyampaikan setinggi-tinggi penghargaan kepada ustaz Suhaimi Bin
Abu Hassan yang telah banyak memberikan sokongan, galakan dan perangsang yang sepenuhnya
kepada saya untuk meneruskan usaha
menyudahkan tugasan ini.
Akhirsekali,
tidak lupa juga saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan
Diploma Syariah Islamiyyah semester empat yang telah banyak memberi tunjuk ajar
dan panduan yang berguna dalam menyiapkan tugasan ini.Tunjuk ajar yang diberi
tidak dapat saya bayar dengan wang ringgit tetap ihanya Allah sahaja yang dapat
membalas jasa baik mereka.
Sekian, terima kasih.
PENGENALAN
Tugasan ini membincangkan tiga kata kunci yang
penting iaitu keluarga, keibubapaan dan cabaran semasa dimana ia saling berkait
rapat antara satu sama lain. Ibu dan bapa adalah asas pembentukan sebuah
keluarga. Dalam proses pembentukan itu, dua insan ini perlu menguasai kemahiran
keibubapaan agar dapat menghadapi cabaran-cabaran masa kini yang mengugat institusi
kekeluargaan itu sendiri. Cabaran-cabaran yang datang itu sukar dijangkakan.
Apabila
keluarga berjaya mengatasi cabaran, maka sebuah keluarga yang bahagia
terbentuk. Membentuk sebuah keluarga bahagia merupakan harapan setiap insan.
Dalam usaha ini, pelbagai ilmu dan maklumat diperlukan. Dahulu, sesebuah
keluarga bergantung kepada generasi lebih tua dalam mendapatkan nasihat dan
sebagainya. Kini, dengan perubahan zaman, keluarga besar (extended family)
sudah sukar ditemui. Oleh itu keluarga nukleas perlu berusaha mendapatkan ilmu
kekeluargaan dengan cara yang agak berbeza.
Manusia dilahirkan dan dibesarkan dalam
keluarga yang tertentu. Sebagai sebuah institusi sosial yang asas, keluarga
mempunyai pengaruh dalam mewujud dan membentuk satu masyarakat penyayang di
mana ahli-ahli komuniti berhubung rapat antara satu dengan lain secara
kualitatif, bersimpati antara satu sama lain serta peka dan bertanggung jawab
ke atas kesejahteraan dan keperluan ahli-ahlinya. Untuk mewujudkan suasana keluarga
yang positif dan kondusif, tunjukkan kasih sayang dan wujudkan interaksi yang
sihat di kalangan ahli keluarga.
MAKSUD
KELUARGA
Coleman dan Cressy (1993: 110) mentakrifkan
keluarga sebagai µ a group people by bymarriage, ancestry or adoption who live
together in a common household, (Kamus Dewan 1994) mencatitkan definisi
keluarga sebagai µseisi rumahtangga yang terdiri daripada suami dan isteri sahaja
atau berserta anak-anak. Mahmood (1997) mentakrif keluarga sebagai unit sosial
yang terdiri daripada bapa, ibu serta anak-anak dan yang paling penting ialah
wujudnya suatu pertalian hidup tertentu dalam kelompok sosial berkenaan.
Daripada
perspektif Islam, keluarga adalah suatu unit sosial yang majmuk sifatnya
(extended). Keluarga majmuk ini terangkum dalamnya, bukan sahaja ibu bapa dan
anak-anak tetapi juga datuk, nenek,cucu-cicit, adik beradik dan saudara mara.
Di bawah konsep keluarga tersebut mungkin terdapat lebih daripada sebuah
rumahtangga (poligami). Dari masa ke semasa, kelompok-kelompok rumahtangga ini
boleh terpisah daripada rumahtangga yang lain, tetapi dalam masa yang sama ia
terangkum dalam suatu ikatan keluarga. Dalam banyak hal ikatan ini mempunyai
bentuk perhubungan berbagai hala (Mahmood, 1997).
Takrif
keluarga daripada perspektif Islam berbeza dengan perspektif Barat. Daripada
perspektif Barat, keluarga dihadkan kepada keluarga nuklear. Ia nya
mengandungi sekurang-kurangnya dua orang yang hidup bersama melalui pertalian
darah, perkahwinan atau adoption. Keluarga juga terbentuk daripada pasangan
yang tidak berkahwin tetapi hidup bersama dan mungkin juga mempunyai anak
(single parent family)-Gullota, Adams, Alexander (1986) dan Robins (1996).
KELUARGA DALAM ISLAM
Keluarga merupakan kelompok individu yang
mempunyai hubungan rapat dengan lelaki tertentu. Manakala keluarga dalam sistem
Islam iaitu satu kelompok yang mengandungi bapa , ibu, nenek, anak lelaki dan
perempuan serta cucu dan cicit.
Golongan remaja sering lupa dan tidak terfikir
mengenai peranan sebenar berkeluarga. Lantaran itu mereka apabila mula jatuh
cinta dengan seorang wanita atau jejaka, mereka hanya memikirkan perasaan cinta
dan kasih terhadap pasangan masing-masing sahaja tanpa memikirkan peranan yang
lebih besar yang akan ditempuhi nanti, justeru setengahnya sanggup menggadaikan
maruah dan harga diridengan melakukan perkara-perkarayang diarang oleh agama
semata-mata mahu menjaga hati dan perasaan mereka yang dikasihi.
Sedangkankeuiaan dan kehormatan diri itulah yang menjadi asas kepada pembetukan
keluarga sakinah dan masyarakat yang sejahtera.[1]
Sebenarnya
Islam amat mementingkan masalah keluarga. Ini dapat dilihat melalui undang-undang
dan syariat yang dibuat oleh Islam untuk menyusun institusi kekeluargaan.
Antara contoh mengenai perkara perkara tersebut ialah:
1.Perintah supaya berkahwin
Perintah ini dilakukan untuk membentuk institusi
kekeluargaan kerana keluarga tidak akan wujud tanpa perkahwinan. Sabda
Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Wahai para pemuda, sesiapa yang telah mampu
melakukan hubungan kelamin hendaklah kamu berkahwin, maka sesungguhnya berkahwin itu dapat menutup pandangan dan
memilihara kemaluan daripada melakukan zina. Kalau tidak mampu, berpuasalah
kerana puasa itu menjadi perisai (penghalang) baginya.”
(Sahih Muslim no.3464)
Setiap hubungan seks yang berlaku di antara
lelaki dan perempuan tanpa ikatan perkahwinan adalah zina dan dilarang oleh
agama. Allah berfirman:
(32) سَبِيلًا وَسَاءَ فَاحِشَةً كَانَ
إِنَّهُ الزِّنَا تَقْرَبُو لاوَ
“Dan
janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan
yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”[2] (Surah al-Isra’ayat 32)
Firman-Nya lagi:
(5) …..الْمُؤْمِنَتُ
مِنَ وَالْمُحْصَنَتُ…..
“…Dan (dihalalkan kamu berkahwin) Dengan
perempuan-perempuan Yang menjaga kehormatannya; di antara perempuan-perempuan
Yang beriman….”[3] (Surah al-Maidah ayat 5)
Jadi dengan berkahwin, seseorang itu telah
menunaikan tuntutan jasmani dan rohaninya tanpa menjejaskan imej dan
kredibiliti diri dan kehormatannya.
2.Islam menetapkan tanggungjawab dan hak-hak
suami dan isteri
Islam mewajibkan suami dengan perkara-perkara
berikut:
i.
Mas kahwin . Firman Allah:
نِحلَةً صَدُقَتِهِنَّ النِّسَآءَ وَءَاتُواْ
“Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu
maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib”[4]
(Surah an-Nisa’ ayat 4)
ii.
Memberi nafkah. Firman Allah:
(233)….بِالْمَعْرُوفِ وَكِسوَتُهُنَّ رِزقُهُنَّ لَهُ المَوْلُودِ وَعَلَى
“…Dan
kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara
yang sepatutnya …..”[5] (Surah al-Baqarah ayat 233)
Dan sabda Rasulullah s.a.w :
“Dan
bagi isteri-isteri kamu, hendaklah kamu member nafkah dan pakaian kepada mereka
dengan
cara yang sepatutnya.”
(Riwayat
Muslim dan Kitab Haji ,bab Haji Nabi no. 1218)
Ini
bermakna, sseorang itu bukan hanya digalakkan berkahwin sahaja tetapi diberikan
tanggungjawab berkeluarga seperti memberi nafkah , menyediakan tempat tinggal
kepada isteri dan anak-anak , memberikan pendidikan dan menyediakan keperluan
hidup berkeluarga dan lain-lain lagi.
iii.
Bergauldengan isteri dengan cara yang baik. Firman Allah:
(19)…بِلْمَعروفِ وَعَاشِرُهُنَّ
“…Dan bergaullah kamu dengan mereka
(isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik…”[6]
(Surah an-Nisa’ ayat 19)
Perintah
Allah ini sering diabaikan oleh pasangan suami isteri muda apabila berlaku
sesuatu krisis atau menghadapi masalah rumahtangga. Mereka mudah melenting dan
sering berlaku kasar kepada pasangan, menyakitkan hati dan melakukan
penganiyaan sehingga menimbulkan keretakan yang akhirnya boleh membawa
perceraian.[7]
Islam mensyariatkan hak anak dan ibu-bapa
Islam telah mewajibkan ibu bapa dengan beberapa
kewajipan terhadap anak-anaknya:
1. Memberikan nafkah. Firman Allah:
(6)…أُجُورَهُنَّ فَأَتُوهُنَّ لَكُمْ
أَرضَعنَ فَإِنَّ
“Kemudian jika
mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya
(nafkahnya).”[8]
(Surah at-Talak ayat 6)
2. Mendidik anak-anak supaya sentiasa beribadat dan
berakhlak. Sabda Rasulullah yang bermaksud:
“didiklah anak-anak kamu dengan tiga sifat.
Cintakan Nabi kamu, cintakan ahli keluarga kamu dan membacca al-Quran.”
(Riwayat dailami dalam jami as-Saghir oleh Imam Sayuti)
Islam mewajibkan anak-anak dengan beberapa
kewajipan terhadap ibubapa, antaranya:
1. Taat kepada kedua-dua ibubapa dalam perkara yang
tidak maksiat serta berbuat baik kepada mereka. Firman Allah s.w.t :
تَعْبُدُواْ أَلَّا رَبُّكَ وَقَضَى
هُمَاتَنْهَرْ وَلَا
أُفٍّ لَّهُمَآتَقُل فَلَا كِلَاهُما أَوْ هُمَآاَحَدُ الْكِبَرَ عِنْدَكَ يَبْلُغَنَّ
إِمَّا إِحسَنًاوَابِالْوَلِدَينِ إِيَّاهُ إِلَّآ
رَبَّيَانِى كَمَا
ارْحَمْهُمَا رَّبِّ وَقُل الرَّحْمَةِ مِنَ الْذُلِّ جَنَاحَ لَهُمَاوَاخْفِض(23) كَرِيمًا قَوْلًا
لَّهُمَا وَقُل
(24)صَغِيرًا
“Dan tuhanmu
telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya
semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibubapa. Jika salah
seorang daripada keduanya, ataupun kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua
dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang
perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Ha’ dan janganlah engkau menengking
menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang
bersopan-santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana
belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata),
‘Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah
mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil’.”[9]
(Surah al-Isra’ ayat 23-24)
2. Memberikan nafkah kepada kedua ibubapa sekiranya
mereka fakir miskin dan anak pula adalah orang yang senang. Sabda Rasulullah
s.a.w:
“Sesungguhnya sebaik-baik harta yang dimakan oleh
seseorang lelaki ialah daripada hasil usahanya sendiri dan anaknya adalah
daripada usahanya sendiri.”
“Kamu dan harta kamu adalah hak kedua ibubapa
kamu. Sesungguhnya anak-anak kamu adalah
sebaik-baik usaha kamu, makanlah hasil daripada usaha anak-anakmu.”
(Riwayat Abu Daud, bab lelaki yang makan harta
anaknya, no. 3028, 3530, At-Tirmizi dalam Kitab Hukum-Hukum, no. 1358, Kitab
Fikah Mazhab Syafie 4/581-585)
Berdasarkan hukum-hukum dan syariat yang dijelaskan melalui ayat-ayat
al-Quran dan hadis-hadis diatas menunjukkan betapa islam memberikan perhatian
yang amat serius terhadap keluarga dan penjagaanya.
CABARAN UNTUK MENJADI KELUARGA BAHAGIA
Peredaran masa dan perkembangan teknologi telah
menyebabkan keibubapaan pada masakini jauh berbeza dengan keibubapaan pada masa
lalu. Berbagai cabaran wujud dalam bidang ini yang kadangkalanya memberi
kesan kepada interaksi dalam keluarga. Contohnya perkembangan dalam teknologi terutamanya
dalam teknologi maklumat telah mengubah cara hidup kita, cara berkomunikasi dan
juga pada sistem masyarakat keseluruhannya.
Cabaran
dari aspek penghayatan ajaran agama adalah salah satu cabaran yang perlu dihadapi
oleh ibubapa masa kini ketika berhadapan dengan masyarakat sekeliling. Penghayatan
agama sememangnya banyak bergantung kepada komitmen individu namun terdapat
individu yang terdiri daripada anak-anak itu sendiri tidak bersedia
menerima perubahan yang dibawa walaupun ianya selari dengan kehendak
tuntutan syarak.Walaubagaimanapun, masih terdapat ibubapa yang jahil dan masih
dibelenggu dengan adat yang melingkari dan melilit diri mereka menyebabkan amalan jahiliah masih berleluasa seperti majlis tepung tawar
sewaktu persandingan, joget lambak, potong jambul, pembukaan aurat
secara tidak terkawal, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dalam majlis
kahwin dan seumpamanya. Anak- anak akan mewarisi adat serta terikut-ikut dengan
budaya ini dan berterusan menentang syarak.
Antara
cabaran yang paling besar dalam melayari bahtera rumah tangga ialah kemewahan dan
kebendaan, kejahilan tentang tujuan hidup berkeluarga dalam Islam, pengabaian tanggungjawab
di kalangan ahli keluarga serta kurangnya didikan agama. Ibu bapa
sibuk dengan kecemerlangan kerjaya dan mencari kekayaan menyebabkan
anak-anak dilayan dengan hidup manja dan mewah hingga ketahanan diri anak-anak
remaja semakin luntur dan pupus mengakibatkan sebahagian daripada mereka
terjebak dengan masalah sosial. Filem ‘Anakku Sazali’ arahan Allahyarham Tan
Sri P. Ramli merupakan contoh yang paling tepat menggambarkan kesalahan
ibu bapa dalam memberi kasih sayang dengan mencurahkan kemewahan yang melimpah
ruah kepada anak-anak sehingga menyebabkan mereka lupa untuk bersyukur dan lupa
akan tanggungjawab yang sebenar.[10]
Perkahwinan
yang dibina atas dasar nafsu dan satu fitrah hidup manusia sahaja
dan bukannya dibina kerana Allah dan tuntutan agama boleh meruntuhkan sesebuah perkahwinan
dalam masa singkat. Selain itu, pengaruh persekitaraan, budaya barat serta rakan
sebaya dan pengaruh hedonisme yang melampau turut menjadi cabaran yang perlu ditangani
ahli keluarga. Status kerjaya dan pendapatan yang berbeza antara suami isteri, kos
sara hidup yang tinggi, perkahwinan yang tidak direstu serta kesihatan diri dan
hubungan seksualiti yang tidak baik boleh menjadi faktor kerapuhan rumah tangga
sehingga berlaku perceraian.
Perkembangan
teknologi maklumat, kemudahan pendidikan dan kewujudan eraglobalisasi telah mempercepatkan
penerimaan budaya dan nilai luar ke atas anak-anak. Perkara ini amat
membimbangkan ibubapa. Golongan muda yang terdiri daripada anak-anak mereka ini
dikaitkan dengan pelbagai masalah sosial seperti penggunaan dadah, kegiatan
samseng, melepak dan perlakuan seks bebas.
Kini,
ramai suri rumah tangga yang merungut akibat daripada masalah kekurangan wang. Pada
prinsipnya, ibu rumah tangga harus dapat menyeimbangkan pendapatan dengan pengeluaran.
Akan tetapi, manusia sama sekali tidak mengetahui terhadap perkara ghaib, seperti
apa yang akan diusahakannya esok. Oleh itu, mungkin saja terjadi kekurangan wang
dalam rumah tangga dengan keadaan pengeluaran yang melebihi pendapatan. Kekurangan
wang tidak dibenarkan apabila terjadi sebagai akibat adanya pengeluaran untuk
membeli keperluan yang tidak penting. Hal itu menunjukkan sistem pengeluaran yang
buruk. Wajar jika hal ini terjadi kerana sedikitnya pendapatan atau munculnya keperluan
darurat yang tiba-tiba yang tidak diperhitungkan seperti sakit atau kewajipan membayar
hutang atau kewajipan membayar ganti rugi yang timbul secara mengejut. Bagi
keluarga yang gajinya kecil, kemungkinan terjadinya kekurangan wang yang sangat
besar kerana kenaikan harga-harga keperluan asas yang tidak diimbangi dengan tambahan
gaji. Tentunya kekurangan wang merupakan keadaan yang harus diatasi,
baik oleh Negara mahupun oleh kelompok umat Islam.[11]
Terdapat
beberapa perkara yang sering menjadi punca konflik seperti peranan gender, kesetiaan,
kewangan, seks dan anak-anak. Bagi pasangan baru berkahwin, isu mengenai kewangan,
keluarga asal, gaya komunikasi, agihan tugas rumah tangga dan cita
rasa personal sering menjadi punca konflik. Kebanyakan pasangan berkahwin
sering takut akan emosi negatif seperti marah, menolak, cemburu, terluka dan
benci. Mereka biasanya sukar untuk menghadapi perasaan tersebut. Apabila
konflik wujud, perasaan negatif sering muncul dan jika tidak diuruskan dengan
efektif, kesannya adalah membimbangkan. Wujud satu kecenderungan di kalangan
pasangan berkahwin untuk membendung kemarahan bagi mengelakkan kesan buruk
ke atas hubungan intim. Perasaan marah yang tidak dibendung ataupun diuruskan
dengan baik akan menghilangkan rasa kasih dan sayang antara individu terlibat.
Keibubapaan
bersama antara isu penting yang perlu diberi perhatian dalam keluarga zaman
moden di mana kebanyakan ibu bekerja di luar rumah. Keibubapaan
bersama bermaksud sejauh mana pasangan berfungsi sebagai kawan atau lawan
dalam rol keibubapaan. Sebagai contoh, dalam keluarga tradisional, bapa
berperanan sebagai pelindung, manakala ibu sebagai pengasuh. Namun
pembahagian peranan mengikuti gender ibu bapa telah berubah mengikuti peredaran
zaman. Senario pada masa kini menunjukkan ramai ibu bekerja di luar rumah dan
ramai bapa berkongsi tugas di rumah. Keadaan ini disebabkan oleh pertambahan
ibu yang bekerja untuk menambah sumber pendapatan keluarga dan ada
juga ibu bekerja untuk keseronokan sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka
terhadap anak-anak. Ini menyebabkan anak-anak mereka terlibat dengan pelbagai
gejala sosial. Ibu bapa juga tidak mengambil tahu akan perkembangan anak-anak dan ini mewujudkan perasaan keselesaan dan kelegaan kepada anak-anak mereka supaya bertindak sesuka hati.
Cabaran untuk menjadi keluarga bahagia yang seterusnya adalah cabaran
keibubapaan. Mendidik anak pada era ini adalah satu cabaran yang besar para ibu
bapa. Sudahlah ibu bapa kesuntukan masa untuk mendidik anak-anak dengan
nilai-nilai yang sepatutnya, anak-anak pula terdedah kepada pelbagai pengaruh
luar yang lebih dominan. Kadang-kala pengaruh itu berada dalam rumah kita
sendiri daripada rancangan televisyen yang menunjukkan budaya kuning dan
nila-nilai barat yang bertentanggan dengan ajaran Islam, lagu-lagu di
radio serta bahan-bahan yang mereka peroleh daripada internet. Diluar rumah
pula, pengaruh negatif begitu kuat. Rakan sebaya banyak mempengaruhi kehidupan
anak-anak kini. Jika rakan sebaya ini membawa anak-anak itu kepada perkara yang
berfaedah, maka baiklah anak-anak itu dan begitulah sebaliknya. Oleh kerana
itu, adalah amat penting untuk ibu bapa mengambil tahu siapa rakan sebaya
kepada anak-anaknya serta memastikan mereka sentiasa berada di dalam
persekitaran yang baik.[12]
Secara
idealnya, fungsi keluarga adalah untuk mememlihara ahlinya. Namun,
tidak semua keluarga di dunia ini dapat melaksanakan fungsi tersebut
dengan sebaik-baiknya.Walaupun Allah s.w.t. menjadikan pasangan kita sebagai
teman hidup agar kita dapat menikmati hidup yang aman, bahagia dan tenteram
namun ada juga perkahwinan yang bergolak sepanjang masa. Suami isteri yang
sering bergaduh setiap hari akan member kesan yang negatif kepada semua ahli
keluarga termasuklah anak-anak. Akhbar sentiasa melaporkan tentang kes-kes keganasan
rumah tangga. Di dalam majoriti kes keganasan rumah tangga itu, isteri telah didera dengan amat teruk oleh suami. Begitu
juga, ada anak-anak yang
didera sedangkan mereka perlu dikasihi dan dibelai manja. Ada pula keluarga
yang begitu permisif sehingga membiarkan anak membuat salah laku di depanmata.
Terdapat juga kes dimana bapa bertindak seperti ‘haruan memakan anak’. Bukan itu
sahaja, sebenarnya terdapat banyak lagi pelencongan-pelencongan yang berlaku
dalam keluarga Islam walaupun sebenarnya telah terpandu oleh Al-Quran dan
sunnah.
Cabaran
utama yang dihadapi hari ini ialah masalah sosial yang semakin meningkat. Masalah
ini pula melibatkan sejumlah besar anak dan golongan dewasa Melayu
yang beragama Islam. Data-data tentang penagihan dadah, pelacuran, sumbang
mahram, rogol, pembunuhan dan lain-lain menunjukkan sejumlah besar
daripada mereka adalah orang Melayu yang beragama Islam. Dalam masa 20 tahun
yang lalu, pembangunan ekonomi dan infrastruktur Negara berkembang begitu
pesat. Pembangunan ini secara tidak langsung memberi peluang
kepada orang Melayu beragama Islam mendapatkan pendidikan. Hal ini berbeza
dengan keadaan 15-20 tahun dahulu. Tetapi orang Melayu zaman ini mempunyai
penyakit malas untuk menuntut ilmu-ilmu fardu ain dan kifayah. Ini sekaligus
telah meruntuhkan dan merendahkan maruah anak-anak bangsa Melayu-Islam. Nilai
ialah himpunan aspek-aspek moral yang membentuk piagam sosial bagi masyarakat manusia.
Namun, persekitaran hidup yang berkembang pesat telah banyak menghakis nilai-nilai
murni ini.
CARA MENGATASI CABARAN
Setiap permasalahan pasti ada jalan
penyelesaiannya. Memang terlalu banyak cabaran untuk menjadi keluarga yang
bahagia, aman dan damai tambahan lagi pada masa kini. Oleh itu, ibubapa
perlulah tabah untuk mengharungi segala cabaran bagi mencapai apa yang
diinginkan oleh semua keluarga. Disamping itu, ibubapa perlulah pelajari ilmu
rumah tangga dengan lebih mendalam dan ilmu untuk mendidik anak-anak.
Beberapa
perkara penting sepatutnya kekal terutamanya dalam hubungan keluarga dan juga
beberapa peranan asas keibubapaan. Untuk memastikan keluarga kita stabil
dan dapat menghadapi perubahan serta anak-anak dapat membesar dengan sihat dari segi fizikal dan rohani, kita mesti mempelajari bagaimana untuk menghadapi
perubahan ini secara positif. Kita mesti belajar untuk mengadaptasikan
diri dengan perubahan-perubahan ini agar dapat menjalankan peranan kita
dengan berkesan. Tugas ini merupakan suatu tugas berat kepada ibu bapa,
dan ibu bapa harus bekerja keras untuk mencapainya.
Ibubapa
harus menjadi
tanggungjawab utama kepada anak-anak. Didikan dan asuhan ibubapa semasa anak-anak pada tahap
kanak-kanak akan memberi kesan kepada kehidupan anak-anak mereka apabila mereka
dewasa nanti. Sebagai ibu bapa kitalah yang akan membentuk personaliti
anak-anak kita. Faktor agama memainkan peranan yang dominan bagi membentuk
sikap dan nilai yang betul terhadap kehidupan. Pendidikan agama wajar
ditekankan di kalangan anak-anak kerana ia merupakan mekanisma dan teknik pengajaran supaya dapat diwujudkan satu budaya baru pelajar yang terdiri daripada
anak-anak yang berorientasikan kemodenan, pertumbuhan ekonomi dan tahap
toleransi yang memuaskan.[13]
Ibu
bapa sepatutnya menjadikan kekayaan sebagai salah satu platform
untuk mendekatkan diri kepada Allah dan menjadi hamba yang merendah diri
serta tidak angkuh. Ibu bapa juga perlu menanamkan sifat bersyukur di atas
rezeki yang dikurniakan oleh Allah dalam diri mereka dan anak-anak mereka. Ibu
bapa juga perlu sedar bahawa kekayaan yang dikurniakan oleh Tuhan bukanlah
mutlak dan kekal selama-lamaya.
Setiap
ahli keluarga yang perlu memainkan peranan masing-masing demi mempertahankan
kebahagiaan yang dibina bersama. Peranan yang paling utama ialah suami sebagai
ketua dalam keluarga yang mampu mendidik anak dan isteri untuk mengenali Allah
di samping bantuan daripada isteri solehah yang tahu akan tanggungjawab untuk
sama-sama mendekatkan diri kepada Allah sehingga dapat melahirkan anak-anak
yang soleh yang taat pada perintah Allah dan ibubapanya. Semua cabaran itu
boleh ditangani jika keluarga dibina atas rasa cinta yang ikhlas kerana Allah
sebagai matlamat seluruh keluarga. Jadikan keredaan Allah sebagai matlamat
seluruh ahli keluarga dan meletakkan hala tuju masa depan keluarga
yang jelas. Apa yang paling utama adalah, setiap keluarga perlu menintik beratkan
soal agama dan iman serta memupuk mereka dengan nilai akhlak yang mulia. Selain
itu, mencari rezeki yang halal juga merupakan perkara penting supaya sesebuah
institusi keluarga dalam Islam adalah memenuhi keperluan jasmaniah dan batiniah
atau dunia dan akhirat. Ketenangan, kecintaan dan kasih sayang merupakan
intipati kepada kecemerlangan sesebuah rumahtangga.[14]
Keluarga
yang menjadi punca kepada pembentukan komuniti dan negara wajar diberi
penekanan dalam apa juga perkara. Nilai kekeluargaan yang dikatakan
sebagai punca utama jenayah pelajar ialah perubahan tingkah laku.
Pendidikan sejak kecil adalah penentu kepada tingkah laku yang positif.
Nilai-nilai yang ditanam ini meliputi emosi, fikiran, pertembungan ideologi dan
sebagainya boleh menimbulkan sahsiah yang akan memberi kesan kepada nilai dan
budaya dalam sesebuah keluarga. Selain itu, mengajar mereka bagaimana
menghormati rakan-rakan, guru, ibu bapa dan masyarakat. Melalui kesedaran
inilah kita dapat mempertahankan nilai dan adab sopan generasi akan datang.
Pendidikan agama sejak kecil dan dimulakan di rumah seharusnya menjadi elemen
yang penting dalam membentuk moral dan mengatasi masalah sosial ini.[15]
Suri
rumahtangga yang baik mampu menyimpan lebihan wang pada
hari-hari bahagianya untuk menghadapi hari-hari susahnya. Rasullulah
bersabda: ‘Allah akan memberikan rahmat pada seseorang yang berusaha secara
halal, membelanjakan dengan sederhana dan dapat menyisihkan lebihan untuk
menghadapi hari fakirnya.’ (HR. Ahmad) Dalam hal ini, rumah tangga muslim dapat
memiliki simpanan di bank, atau menginvestasikan modalnya sesuai dengan situasi
dan keadaan. Perlu diingat bahawa ibu rumah tangga yang baik harus dapat menggunakan
simpanan-simpanan itu untuk menutupi kekurangan wang, kerana hal itu lebih
baik daripada harus meminjam daripada orang lain.
Terdapat beberapa
kaedah di mana pasangan boleh mewujudkan keadaan positif dalam menyelesaikan
konflik, iaitu memperjelaskan isu yang menjadi punca konflik, mengenal
pasti apa yang dikehendaki oleh semua individu terlibat, mengenal pasti
alternatif yang ada, membuat keputusan bagaimana hendak berunding, memperkukuh keputusan
yang telah dibuat. Pasangan juga boleh mengelakkan
percanggahan berlanjutan dengan cara mengelak dari menyerang personaliti
pasangan, bincang isu dan bukan keburukan peribadi.Selain itu, kita
mestilah mengelakkan daripada memberi dua pilihan, individu tidak akan menyukai
keadaan terpaksa memilih antara ultimatum. Seterusnya, luahkan segalanya secara
ikhlas, elakkan daripada berbohong. Pasangan juga perlu mencuba untuk menyelesaikan
konflik secepat mungkin.
Proses keibubapaan bersama merupakan
interaksi di antara perkahwinan dan hubungan ibu bapa dan anak-anak yang
mempengaruhi perkembangan anak secara tidak langsung. Keibubapaan bersama di
kalangan ibu bapa adalah semakin popular di kalangan ibu bapa muda dan
amat digalakkan. Perkongsian tanggungjawab di antara ibu dan bapa mendekatkan
bapa ke dalam keluarga pada tahap intrinsic. Bapa atau suami berpeluang untuk
belajar tentang keperluan emosi antara ahli keluarga hasil pengalaman
daripada perkongsian tugas keibubapaan. Untuk melahirkan keluarga yang
harmnoni, ibu dan bapa perlu memainkan peranan utama. Anak-anak yang lahir
dari keluarga di mana keharmonian keluarga terjamin ini dapat menghindarkan
diri mereka daripada kancah sosial. Anak-anak dari keluarga ini juga akan
memikirkan sesuatu dengan begitu rasional sebelum bertindak membuat keputusan.
Ini juga dengan sekaligus akan melahirkan anak-anak yang bertanggungjawab.[16]
Dalam keadaan ini, kemahiran
keibubapaan menjadi satu keperluan utama bagi semua ibu bapa. Kemahiran ini
dapat diperoleh melalui pembacaan, menghadiri majlis-majlis ilmu
tentang keibubapaan serta berkongsi-kongsi pengalaman dengan ibu bapa lain.
Bukan itu sahaja, ibu bapa juga boleh menyorot kembali generasi terdahulu khususnya pengalaman
para ibu mithali dan melihat bagaimana ibu-ibu itu mmenjalankan tugas keibubapaan
ini sehingga berjaya melahirkan anak-anak yang berjaya.[17]
Institusi keluarga
masa kini perlu sentiasa berwaspasa terhadap konsep, nilai-nilai serta budaya
kekeluargaan barat yang sudah mulai meresap kedalam keluarga. Berasaskan kepada
latar belakang dan cabaran di atas, elok juga ditelitikan siapakah ‘bapa’ dan ‘ibu’.
‘ibu’ bermakna wanita yang mengandung dan melahirkan anak. ‘Bapa’ pula ialah lelaki
yang membolehkan si anak dikandung oleh ibu sehingga dia dilahirkan. Kedua-dua
ibu bapa bertanggungjawab membesarkan anak sehingga dewasa dan membentuknya
menjadi khalifah di bumi Allah s.w.t. Selain itu, guru juga adalah ibu atau
bapa kepada murid di bawah jagaannya. Seseorang dewasa juga adalah ‘ibu’ dan
‘bapa’ kepada anak-anak disekelilingnya. Malahan, seseorang pemimpin juga
dianggap sebagai ibu dan bapa kepada kumpulan yang dipimpinnya. Oleh itu, kemahiran
keibubapaan perlu dimiliki bukan sahaja oleh ibu dan bapa kepada seorang anak
tetapi setiap ahli masyarakat iaitu setiap orang dewasa di Malaysia. Jika
tidak semua sekali pun, sejumlah besar daripadanya perlu mempunyai
kemahiran keibubapaan ini.
Anak-anak seharusnya hidup dan membesar bersama
ibu dan bapanya, bukannya dengan ‘dipajakkan’ ketempat lain. Hubungan datuk dan
nenek dengan cucu-cucunya seharusnya erat dan mesra. Kanak-kanak yang bermoral
dan beretika tinggi biasanya berdisiplin dan ini penting untuk membina generasi yang jujur, amanah dan berakhlak tinggi.
Konsep atau perasaan ‘malu’ perlu diterapkan sejak anak-anak kecil
lagi. Namun, perasaan ‘malu’ ini hendaklah dikaitkan dengan maruah diri
dan bukan sifat ‘malu’ yang mengurangkan keyakinan diri anak-anak. Adat resam,
budaya dan tatasusila keturunan Melayu terkenal dengan nilai-nilai murni,
budaya bahasa yang halus, adat resam dan amalan yang cantik. Tentu
sekali Melayu-Islam telah didik bukan sahaja dengan ilmu-ilmu duniawi, adat resam, budaya, sopan-santun, disiplin diri serta maruah
diri orang Melayu tetapi melibatkan juga semua bentuk pendidikan
dan pengajaran agama Islam. Dengan itu, seharusnya orang Melayu abad 21
ini mencapai tahap pembangunan yang cemerlang sesuai dengan perananya sebagai
khalifah di bumi Allah s.w.t.
KESIMPULAN
Keluarga masa kini sememangnya berhadapan dengan
cabaran-cabaran yang boleh mengugat kesejahteraan keluarga itu sendiri. Bagi
mengelakkan hal ini setiap ahli keluarga perlu dididik untuk membina
kekuatan bagi mengatasi cabaran-cabaran itu. Dalam hal ini, pendidikan
anak-anak perlu diberi perhatian utama.
Selain itu, kita perlu memberikan pendedahan
dan pengetahuan tentang kewajipan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Seterusnya,
memberi kefahaman tentang kaedah dan cabaran keibubapaan masa kini. Dengan ini,
kita dapat berkongsi pengalaman dan pengetahuan dalam pengurusan kehidupan
berkeluarga masa kini.
Setiap
yang bergelar manusia harus mengetahui, memahami seterusnya mengamalkan
segala bentuk amanah yang telah diberikan dengan sebaik-baiknya samada
amanah terhadap Allah, Rasul, diri sendiri, masyarakat dan perkhidmatan kerana ia telah dipertanggungjawabkan, setiap tanggungjawab
perlu dilunaskan agar tidak merosakkan kehidupan kita di dunia ini.
Kesediaan
ibu bapa mengendalikan tanggungjawab mengasuh dan mendidik
anak-anak merupakan satu perkara yang sangat penting. Ibu bapa mesti
bersedia dan merancang apa yang harus dilakukan sebelum mereka menerima
kelahiran cahaya mata.
Mendidik
anak pada zaman ini berbeza dengan zaman dahulu. Ayah dan ibu masa kini
tidak mungkin boleh mengamalkan pendekatan pendidikan yang pernah mereka
lalui dahulu. Sekarang, ramai ibu bapa yang sama-sama bekerja untuk memperbaiki
tahap sosio-ekonomi mereka. Peranan suami kini bukan lagi semata-mata untuk mencari pendapatan tetapi
perlu juga menyumbang kepada asuhan dan didikan anak-anak.
Oleh
itu, kemahiran keibubapaan zaman ini lebih mencabar. Namun, dengan usaha
bersungguh-sungguh, kesabaran yang tinggi serta kerjasama erat antara suami dan
isteri maka didikan dan asuhan yang berkualiti akan dapat diberikan kepada
anak-anak tersayang.
RUJUKAN
1. Al-Quran
2. Kursus Lengkap Perkahwinan, Haji Zainal Sakiban
Al-Jauhari, terbitan pertama 2012
3. Pasangan Impian Panduan Dan Bimbingan
Kekeluargaan, diterbitkan oleh Pustaka Ilmi, cetakan pertama 2000
4. Membina Keluarga Bahagia, Muhammad Abdul Hadi,
cetakan pertama 1997
5. Panduan Merancang Keluarga Bahagia, Ahmad Zawawi
Abdullah, terbitan pertama 2008
6. Keluarga Bahagia Dalam Islam, Mahmud Ash-Shabbagh,
cetakan pertama Februari 1990
7. Kekeluargaan Isam Menurut Al-Quran Dan Assunnah,
Paizah Ismail, cetakan 2003
8. Kunci Kebahagiaan Suami Isteri Dalam Islam,
Muhammad Bin Umar An-Nawawi, cetakan pertama tahun 1989
9. Suami Yang Membahagiakan Isteri, Muhammad Abdul
Halim, terbitan 1995
10. Tanggungjawab Ibu Bapa Dan Anak-anak, Dr. Hassan
Hj. Mohd Ali, cetakan pertama 1997
[1]
Kursus Lengkap Perkahwinan, m/s 14
[2]
Al-Quran, surah Al-Isra’ ayat 32, m/s 285
[3]
Al-Quran, surah Al-Maidah ayat 5, m/s 107
[4]
Al-Quran, surah An-Nisa’ ayat 4, m/s 77
[5]
Al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 233, m/s 37
[6]
Al-Quran, surah An-Nisa’ ayat 19, m/s 80
[7]
Kursus Lengkap Perkahwinan, m/s 15
[8]
Al-Quran, surah At-Talak ayat 6, m/s 559
[9]
Al-Quran, surah Al-Isra’ ayat 23-24, m/s 284
[10]
Membina Keluarga Bahagia, m/s 34
[11]
Membina Keluarga Bahagia, m/s 34
[12]
Membina Keluarga Bahagia, m/s 35
[13]
Panduan Merancang Keluarga Bahagia, m/s 21
[14]
Panduan Merancang Keluarga Bahagia, m/s 21
[15]
Kekeluargaan Islam Menurut Al-quran Dan Assunnah, m/s 46
[16]
Panduan Merancang Keluarga Bahagia, m/s 22
[17]
Panduan Merancang Keluarga Bahagia, m/s 22
Ulasan
Catat Ulasan